Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 8-16 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Nakupte ještě za 5 000 Kč a máte dopravu ZDARMA
Novinky
12.06.2021
Auto-elektro díly
Nově jsme pro vás rozšířily nabídku o sortiment Auto-Elektro dílů a elektro výbavy na veterány škoda žárovky, pojistky, čidla, spínače, zapalování, o... číst celé
07.05.2021
Bílé lemy na pneumatiky ATLAS
Nově jsem pro Vás zařadily do našeho sortimentu bílé a černobílé lemy na boky kol pneumatik značky ATLAS. Vhodný doplněk na veterány. Automobily i mo... číst celé
05.04.2021
Sortiment gumových dílů.
Nově jsme pro vás rozšířily nabídku o sortiment gumových dílů převážně na vozy ŠKODA. Těsnění, hadice, silentbloky, průchodky, manžety, atd.... číst celé
Zobrazit všechny novinky
Nepropásněte novinky, akce a slevy!

Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Technická data
  3. ŠKODA Octavia/ Felicia
ŠKODA Octavia

Škoda Octavia je osobní automobil nižší střední třídy s dvoudveřovou podvozkovou karosérií, který vznikl modernizací vozů Škoda 440 respektive Škoda 445 též známého pod názvem Spartak. Výroba Octavií byla zahájena v roce 1959. Vozy s karosérií tudor byly vyráběny do roku 1964, verze kombi vznikala v závodě Kvasiny až do roku 1971. Celkem bylo vyrobeno asi 286 000 vozů všech verzí.

octavia veterán 1960

 

Škoda Octavia
VýrobceAZNP
Roky produkce1959–1971
Vyrobeno286 000 kusů
Místa výrobyČeskoslovensko Mladá Boleslav, Kvasiny
PředchůdceŠkoda 440
NástupceŠkoda 1000 MB
Příbuzné vozyŠkoda Felicia (1959)
Karoseriesedan, kombi
Třídanižší střední

Historie

Po úspěšném modelu Škoda 440, který zaznamenal ohlas i v zahraničí, se vedení automobilky Škoda rozhodlo pokračovat vozidlem postaveným na jeho základu. Vznikla tak Škoda Octavia. Vůz byl na první pohled velmi podobný svému předchůdci, protože karosérie zůstala až na určité detaily, jako jsou přední maska, zadní světlomety apod., prakticky nezměněna. Uvnitř se však nacházelo hned několik nových prvků.

Prvním novým prvkem je řešení přístrojové desky, která je nyní plošší a přehlednější. Druhým novým prvkem byla zcela přepracovaná přední náprava, která již nebyla odpružena příčným listovým perem, ale vinutými pružinami. To mělo za následek zlepšení jízdních vlastností a současně se zlepšila možnost seřizování geometrie nápravy. Zadní náprava zůstala víceméně původní, odpružená příčným listovým perem (i pro zadní nápravu bylo vyvinuto pružení spirálovými pružinami, ale zůstalo jen u prototypu). Octavia měla všechna kola nezávisle zavěšená, což jí dávalo na tehdejší dobu vynikající jízdní vlastnosti. Posunutí přední nápravy co nejvíce vpřed navíc přivodilo velmi dobré, téměř rovnoměrné rozložení hmotností na nápravy.

V roce 1960 se objevuje nová karosářská varianta – kombi. Vyniká svým vnitřním prostorem s plochou podlahou zavazadelníku a rychle si získává srdce uživatelů. V následujícím roce prochází Škoda Octavia vzhledovou modernizací, která je nejvíce patrná na zadní části vozu. Víčko nádrže již není vystaveno na odiv a je elegantně zakapotováno dvířky, otevíranými zevnitř vozu a hlavně vůz dostává na zadní blatníky elegantní „křidélka“ nebo též „ploutvičky“, které jsou zakončeny novými kryty světlometů ve tvaru kapky.

Kromě standardní Škody Octavia vznikají její ostřejší verze. Jsou to Škoda Octavia Super a Škoda Octavia TS (Touring Sport), které jsou charakterizovány zvýšeným výkonem svých motorů.

Vozy Škoda Octavia se staly oblíbenými nejen v zemi svého vzniku (nutno dodat, že v Československu se tehdy ještě nové osobní automobily prodávaly pouze držitelům poukazu, t.j. na příděl, například úderníkům), ale i v zahraničí. Na svou dobu se jednalo o levný, spolehlivý a dobře ovladatelný vůz. Verze s karosérií typu tudor se přestala vyrábět v roce 1964 a byla nahrazena novým typem Škoda 1000 MB, vozy s karosérií kombi se ve výrobě udržely až do roku 1971, protože Automobilové závody, n.p. za ně neměly adekvátní náhradu – přes několik nerealizovaných prototypových řad se náhradou Octavie Combi stal až dvacet let poté vůz Škoda Forman.

Octavia a sport

Na počátku šedesátých let 20. století se vozy Škoda zúčastňují různých automobilových soutěží, včetně slavné Rallye Monte Carlo. V roce 1961 se v Monaku finská posádka Keinänen–Eklund umístila na 6. místě celkově a 1. místě ve skupině.

V roce 1962 se Rally Monte Carlo zúčastňuje již 16 Octavií s posádkami z osmi zemí. Stejně jako před rokem ve třídě jasně dominuje finský závodník Esko Keinänen a vítězí před čtveřicí vozů Alfa Romeo. V tomto roce nezůstalo jen u úspěchu z Monaka. Skvělý výsledek se udál při sněhové rally ve Finsku, kde Eklund vybojoval s vozem Octavia TS čtvrté místo absolutně a úplně nejlepší výsledek přišel na finské Rallye tisíce jezer, kde opět Esko Keinänen dokázal porazit všechny soupeře vyjma jednoho a celkově si dojel pro stříbro, přičemž jasně opanoval svou třídu.

Ani v roce 1963 nezůstala Octavia bez úspěchu. Do třetice se jí podařilo zvítězit ve své třídě v Monaku. Tentokrát díky norské posádce Gjölberg–Karlan jedoucí s Octavií TS.

Motor

Zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou. Verze TS (Touring Sport) a TS 1200 měly oproti ostatním verzím dva karburátory Jikov 32 SOPc.

Tabulka technických dat

octavia veteran rozměry

ModelOctaviaOctavia SuperOctavia TSOctavia TS 1200Octavia Combi
Roky výroby1959–19641959–19641960–19621962–19641961–1971
Vyrobeno vozů[1]150 04279 4892 27354 086 (50 240)
Zdvihový objem1 089 cm³1 221 cm³1 089 cm³1 221 cm³1 221 cm³
Výkon (SAE)29,4 kW při 4200 ot./min
30,9 kW při 4500 ot./min (od 1961)
33 kW při 4200 ot./min
34,5 kW při 4500 ot./min (od 1961)
36,8 kW při 5500 ot./min40,4 kW při 5100 ot./min34,6 kW při 4500 ot./min
37,5 kW při 4500 ot./min (od 1969)
Spotřeba paliva7,7 l /100 km7,5–8 l /100 km9 l /100 km9,5 l /100 km8,6 l /100 km
Nejvyšší rychlost110 km/h
115 km/h (od 1961)
115 km/h
118 km/h (od 1961)
128 km/h130–135 km/h110–120 km/h
Rozměry 
Pohotovostní hmotnost920 kg920–930 kg940–965 kg
Celková hmotnost1270 kg1270–1280 kg1340–1360 kg
Délka4065 mm4020 mm
Výška1430 mm
Šířka1600 mm
Rozvor2390 mm
Rozchod1200/1250 mm (vpředu/vzadu)
Pneumatiky5,50×15 (5,90×15)5,90×155,90×15

 

ŠKODA Felicia

Škoda Felicia byl poslední roadster vyráběný československou automobilkou AZNP, závod Kvasiny v letech 1959–1964.

Vůz byl odvozen od sedanu Octavia. Jeho předchůdcem byla Škoda 450, která se lišila přední nápravou s listovými pružinami. Bylo vyrobeno 14 863 kusů + 1 010 starších Škoda 450. Ve výrobě procházely modely mírnými změnami. Při přechodu ze Škody 450 na Škodu Felicii bylo nejviditelnější změnou pojmenování a modernizace přední nápravy z listového na vinuté odpružení. Změnou prošla i palubní deska.

Od modelu 1961 se řazení přesunulo zpod volantu na podlahu a maska „žralok“ byla nahrazená maskou používanou na modelech Octavia. Nejsilnější verzí byla Škoda Felicia Super, s motorem 1,2 l se dvěma karburátory.

škoda felicia kabriolet

 

Škoda Felicia (1959–1964)
VýrobceAZNP Kvasiny
Roky produkce1959–1964
Vyrobeno14 863 kusů
Místa výrobyČeskoslovensko Československo
PředchůdceŠkoda 450
Příbuzné vozyŠkoda Octavia (1959)
Karoseriekabriolet

 

 

 

 

 

 

 

 

Technické údaje

rozměry felicia

Model450FeliciaFelicia Super
Roky výroby1957–19591959–19621962–1964
Vyrobeno vozů1 01014 863
Zdvihový objem1 089 cm³1 221 cm³
Výkon36,8 kW (50 k) při 5500 ot./min40,4 kW (55 k) při 5100 ot./min
Spotřeba paliva9 l /100 km9,5 l /100 km
Nejvyšší rychlost130 km/h135 km/h
Rozměry 
Pohotovostní hmotnost900 kg925–930 kg900–940 kg
Délka4065 mm
Výška1380 mm
Šířka1600 mm
Rozvor2400 mm2390 mm
Rozchod1210/1250 mm (vpředu/vzadu)1200/1250 mm (vpředu/vzadu)
Pneumatiky5,50×155,50×15, 5,90×15 (od roku 1961)5,90×15

 

zdroj: Wikipedia

Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
Kontakty
Logo
Jana Kubrychtová - TJ service
Jana Kubrychtová - TJ service
(Po-Pá, 8-16 hod.)
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz