Logo
Nevíte si rady? Zavolejte.
(Po-Pá, 8-16 hod.)
0 ks
za 0 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
Nakupte ještě za 5 000 Kč a máte dopravu ZDARMA
Novinky
12.06.2021
Auto-elektro díly
Nově jsme pro vás rozšířily nabídku o sortiment Auto-Elektro dílů a elektro výbavy na veterány škoda žárovky, pojistky, čidla, spínače, zapalování, o... číst celé
07.05.2021
Bílé lemy na pneumatiky ATLAS
Nově jsem pro Vás zařadily do našeho sortimentu bílé a černobílé lemy na boky kol pneumatik značky ATLAS. Vhodný doplněk na veterány. Automobily i mo... číst celé
05.04.2021
Sortiment gumových dílů.
Nově jsme pro vás rozšířily nabídku o sortiment gumových dílů převážně na vozy ŠKODA. Těsnění, hadice, silentbloky, průchodky, manžety, atd.... číst celé
Zobrazit všechny novinky
Nepropásněte novinky, akce a slevy!

Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.

  1. Úvod
  2. Technická data
  3. ŠKODA 440/450
Škoda 440 Spartak, Škoda 450

Škoda 440 (lidově nazývaná Spartak, jak se nazýval původní prototyp) se začala vyrábět v roce 1955, kdy navázala na vůz Škoda 1200. V roce 1957 se začaly vyrábět také vozy se silnějším motorem a označením Škoda 445. Roku 1958 přibyla nová karosářská verze, kabriolet Škoda 450. V roce 1959 došlo k modernizaci přední nápravy a drobným úpravám karoserie a vůz od té doby nesl označení Škoda Octavia, silnější verze Škoda Octavia Super a otevřená verze se vyráběla pod označením Škoda Felicia.

škoda spartak, 450 kabriolet

Škoda 440

VýrobceAZNP Mladá Boleslav
Další jménaSpartak
Roky produkce1955–1959
Vyrobeno85 802 kusů
Místa výrobyČeskoslovensko ČSR
PředchůdceŠkoda 1200
NástupceŠkoda Octavia (1959)
Karoserietudor
Třídanižší střední

Historie

Model Škoda 440 doplnil ve výrobě větší vůz Škoda 1200. Na rozdíl od něj byl určen především pro individuální motoristy. Jako základ konstruktéři mladoboleslavské Škody použili osvědčenou techniku z předchozích modelů, takže i Škoda 440 dostala do vínku páteřový rám, čtyřválcový maloobjemový motor a pohon zadních kol.

Motor, s třikrát uloženým klikovým hřídelem, vycházel z litinového typu montovaného již do Škody 1101 o objemu 1 089 cm3. Na rozdíl od něj však měl již blok vyrobený z hliníkových slitin, přepracované sání a zcela nový karburátor. Výkon motoru byl na tehdejší dobu solidních 40 k (29,4 kW).

Podvozek byl konstruován plně podle soudobých trendů. Obě nápravy byly odpruženy příčnými listovými pery a měly nezávisle zavěšená kola. Řízení přední nápravy bylo zajištěno pomocí šnekové převodky.

V průběhu výroby byla Škoda 440 několikrát modernizována po vizuální i po technické stránce. Od roku 1956 měla čtyřstupňová převodovka všechny rychlostní stupně mimo prvního synchronizované. Změny byly provedeny také na hlavě motoru, což mělo za následek lepší plnění a vyplachování motoru. Došlo také ke změně systému větrání a vytápění vozu, upevnění předních sedadel, a na vozidla se také začaly montovat vylepšené stěrače a na podlahy umisťovat pryžové koberce s nalisovaným okrajem, namísto střihaných.

Od roku 1957 souběžně se Škodou 440 probíhala výroba vozu Škoda 445, který byl vzhledově stejný, ale poháněl ho silnější motor o objemu 1 221 cm3. Změnil se také motor o objemu 1 089 cm3, který se začal montovat do otevřené karoserie Škody 450.

Vozy byly velice oblíbené a to nejen v Československu, ale i v zahraničí. Mnoho vozů bylo vyvezeno na Nový Zéland, do Jižní Ameriky, ale i do západní Evropy. Přednostmi vozu byla nízká cena, spolehlivost a úsporný provoz.

Výroba vozidel skončila v roce 1959 s 75 417 vyrobenými kusy Škoda 440, 9 375 kusy Škoda 445 a 1 010 kusy Škoda 450. Nástupci se staly Škoda Octavia a Škoda Felicia.

V roce 1956 byl vyroben také prototyp Škoda 440 Karosa.

Technická data

skoda spartak rozměry

Model440445450
Roky výroby1955–19591957–19591957–1959
Vyrobeno vozů75 4179 3751 010
Zdvihový objem1 089 cm³1 221 cm³1 089 cm³
Výkon (SAE)29.4 kW (40 k) při 4200 ot./min33 kW (45 k) při 4200 ot./min36.8 kW (50 k) při 5500 ot./min
Spotřeba paliva7,7 l /100 km8 l /100 km9 l /100 km
Nejvyšší rychlost110 km/h115 km/h128 km/h
Rozměry 
Pohotovostní hmotnost900–930 kg900 kg
Celková hmotnost1280 kg1230 kg
Délka4065 mm
Výška1430 mm1380 mm
Šířka1600 mm
Rozvor2400 mm
Rozchod1210/1250 mm (vpředu/vzadu)
Pneumatiky5,50×15

 

Zdroj: Wikipewdie

Nepropásněte novinky, akce a slevy!
Můžete se kdykoli odhlásit. Zasíláme jednou za 14 dní.
Kontakty
Logo
Jana Kubrychtová - TJ service
Jana Kubrychtová - TJ service
(Po-Pá, 8-16 hod.)
Vytvořeno na Eshop-rychle.czEshop-rychle.cz